Instituts públics de la província de Tarragona participen en un projecte de recerca europeu per transformar els estils de vida d’adolescents

MÉS INFORMACIÓ

Instituts públics de la província de Tarragona participen en un projecte de recerca europeu per transformar els estils de vida d’adolescents

El projecte, titulat Science Engagement to Empower aDolescentS
(SEEDS), es porta a terme per investigadors i investigadores de l’IISPVCERCA i de la URV i té com a objectius reduir el temps que el jovent passa davant de les pantalles i contribuir a que adquireixin hàbits més saludables incrementant l’activitat física i millorant la seva alimentació

Contribuir a que els i les joves adquireixin hàbits de vida més saludables pel que fa a l’alimentació o a la pràctica de l’activitat física és un dels principals reptes de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), segons es desprèn de diferents estudis publicats per la institució els darrers anys. Davant d’aquest escenari, investigadors i investigadores de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)-CERCA i de la Universitat Rovira i Virgili (URV) han liderat un projecte europeu, titulat Science Engagement to Empower aDolescentS (SEEDS), que a Espanya ha comptat amb la participació d’instituts públics de les comarques de Tarragona. Més de 225 alumnes de segon i tercer d’ESO d’aquests centres educatius hi han pres part, al llarg de tot aquest curs 2021-2022.

La iniciativa SEEDS s’ha dut a terme amb la col·laboració de diferents socis europeus: The University of Exeter (UOE); Charokopeio Panepistimio (HUA); The European Citizen Science Association (ECSA); City of Rotterdam (COR) i Erasmus Universitair Medisch Centrum Rotterdam (EMC). El projecte està finançat pel programa Horitzó 2020 de la Comissió Europea, i també té com a objectiu despertar l’interès dels i de les adolescents per les professions anomenades STEM (sigles en anglès de les carreres de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques). Tot i que aquestes carreres tenen una demana cada vegada major al mercat laboral, als àmbits on desenvolupen el biaix de gènere és molt evident. A Europa, només una de cada tres noies es planteja orientar els seus estudis cap a aquestes professions, en comparació amb 3 de cada 10 nois.

La ciutadania participa en la recerca

Segons assenyala l’equip d’investigació que ha liderat el projecte ”un punt clau per canviar els fets i la societat és revertir aquestes xifres”. Per això, SEEDS s’ha dut a terme basant-se en la Ciència ciutadana, un tipus de recerca participativa que consisteix en involucrar activament la ciutadania (els i les adolescents, en aquest cas) en projectes d’investigació. L’objectiu addicional és facilitar que la ciència estigui al servei de la transformació social, en definitiva, i per això en el cas d’aquesta iniciativa s’ha treballat conjuntament amb investigadors del govern local de Rotterdam i amb diferents stakeholders de la ciutat.

Ha estat el mateix alumnat dels instituts públics de les comarques de Tarragona que ha pres part en el projecte el qui va decidir alguns dels hàbits de vida que calia millorar i com fer-ho tot proposant diferents accions. Algunes de les que es van portar a terme finalment són: tallers de nutrició adreçats als mateixos nois i noies i als pares i mares (en els que van aprendre a fer-se snacks saludables, per exemple); classes fora de l’aula, per promoure l’activitat física i evitar el sedentarisme; i reptes conjunts per automotivar-se a reduir progressivament el temps que passen habitualment davant de les pantalles consultant les xarxes socials.

“En cada institut s’han seleccionat diferents adolescents que han acabat exercint de líders en aquest projecte i en les intervencions que s’han portat a terme (21 joves, entre tots els centres). Els hem anomenat ambaixadors”, expliquen Judit Queral i Lucía Tarro, investigadores del projecte.

Un punt clau que els i les adolescents ambaixadors del projecte SEEDS van decidir que calia treballar és la promoció d’accions que ajudin als i a les joves a reduir el temps que passen davant de les pantalles. En aquest sentit, diferents estudis evidencien, els darrers anys, que aquests cada vegada dediquen més hores a consultar les xarxes o a jugar a videojocs, per exemple. L’informe Digital en 2020,  de la plataforma Hootsuite i de l’agència We are social, posa de manifest que, de mitjana, els i les espanyoles (tant adolescents com adults) passem 6 hores al dia a internet. D’altra banda, la Interactive Advertising Bureau Spain constata que les generacions anomenades Z i Millennials (joves entre els 16 i 24 anys, i entre els 25 i els 40, respectivament) són les que més enganxades estan a les xarxes socials. De mitjana estan presents en 5,4 d’aquestes plataformes, a les quals dediquen una hora i vint-i-un minuts al dia.

“Amb el lideratge dels propis adolescents, nois i noies, esperem aportar un gra de sorra per tal d’incrementar la pràctica d’activitat física i el consum d’snacks saludables dels seus companys i companyes alhora que construïm una Europa una mica millor”, conclou la Rosa Solà, investigadora principal del projecte SEEDS. També han participat a aquesta iniciativa joves d’instituts de Grècia, els Països Baixos i el Regne Unit.  Més informació i recursos a la web https://seedsmakeathons.com/

Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)

  • Hospital Universitari Sant Joan de Reus
    Avda, Josep Laporte, 2
    Planta 0 – E1 color taronja (Admissions)
    43204 Reus (Tarragona)
    Tel. (+34) 977 75 93 94
  • Parc Sanitari Joan XXIII
    C/ Dr. Mallafrè Guasch, 4
    Edifici D (Tarragonès)
    43005 Tarragona
    Tel. (+34) 977 29 58 00

El nostre newsletter

Segueix-nos