L’excés de greix corporal incrementa els riscos per a la salut

MÉS INFORMACIÓ

L’excés de greix corporal incrementa els riscos per a la salut

Un nou estudi revela empremtes metabòliques específiques segons el sexe i la regió corporal en diversos índexs d’adipositat

Un estudi internacional de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV), en col·laboració amb la Universitat de Ioànina (Grècia), demostra que no tot el greix corporal és igual: la seva ubicació i els seus efectes biològics difereixen significativament entre dones i homes. L’estudi, liderat per Christopher Papandreou, del grup de Neurociències Clíniques i Epidemiològiques (NeuroÈpia) ha estat publicat a la revista eBioMedicine. La recerca va analitzar dades metabolòmiques de més de 150.000 participants del Biobanc del Regne Unit, i va validar els resultats en una cohort independent grega de 1.127 individus.

Mitjançant l’aplicació de tècniques avançades d’aprenentatge automàtic, l’equip investigador va identificar empremtes metabòliques diferenciades associades a diverses mesures de greix corporal, incloent-hi la circumferència de la cintura i del maluc, el percentatge de greix corporal i nous índexs de morfologia corporal.

L’estudi va revelar contrastos notables en la manera com el greix emmagatzemat en diferents regions del cos influeix en el metabolisme. El greix abdominal es va associar amb alteracions metabòliques més perjudicials i aterogèniques, mentre que el greix localitzat als malucs i cuixes (greix gluteofemoral) va mostrar perfils metabòlics més favorables. Aquestes empremtes metabòliques també van presentar una correlació més estreta amb més de 25 biomarcadors clínics —com ara colesterol, enzims hepàtics, marcadors inflamatoris i nivells hormonals— que les mesures convencionals com l’índex de massa corporal o la circumferència de la cintura.

Els resultats subratllen la importància tant de la distribució del greix com de la biologia específica per sexe en la determinació de la salut metabòlica. En vincular perfils metabòlics detallats amb dipòsits regionals de greix, l’estudi ofereix noves perspectives sobre com l’adipositat contribueix al risc de patologies cardiometabòliques i de càncer, i posa en relleu el potencial dels biomarcadors metabolòmics per millorar les estratègies de detecció precoç i prevenció.

Referència bibliogràfica

Papagiannopoulos, C. K., Markozannes, G., Chalitsios, C. V., Christakoudi, S., Gunter, M. J., Dossus, L., … Papandreou C* & Tsilidis, K. K.* (2025). Sex-stratified metabolic signatures of adiposity indices and their associations with clinical biomarkers in the UK Biobank. EBioMedicine, 119.

*Última autoria compartida

Patronat

Amb el suport de

Som

Distincions

Membres de

Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV)

  • Hospital Universitari Sant Joan de Reus
    Avda, Josep Laporte, 2
    Planta 0 – E1 color taronja (Admissions)
    43204 Reus (Tarragona)
    Tel. (+34) 977 75 93 94
  • Parc Sanitari Joan XXIII
    C/ Dr. Mallafrè Guasch, 4
    Edifici D (Tarragonès)
    43005 Tarragona
    Tel. (+34) 977 29 58 00

 

 

Vols estar al dia de l’actualitat, l’oferta formativa i les convocatòries d’ajuts de l’IISPV?

 

Subscriu-te tot seguit als nostres butlletins informatius segons les novetats que t’interessi rebre al teu correu electrònic. *Per normativa de protecció de dades, cal que facis la subscripció de manera voluntària.

Newsletter de l'actualitat, de l'oferta formativa i de convocatòries d'ajuts de l'IISPV

Newsletter de la Unitat de Projectes Internacionals (UPI) de l’IISPV

Segueix-nos