L’oferta alimentària per a infants a l’Estat espanyol no compleix amb els estàndards internacionals

MÉS INFORMACIÓ

L’oferta alimentària per a infants a l’Estat espanyol no compleix amb els estàndards internacionals

Un estudi de la URV-IISPV-CIBEROBN alerta de què un 80% dels productes infantils no són adients des del punt de vista nutricional ni haurien de ser promocionats

Saangheta Shyam, Nancy Babio, Paulina Leszczynska, Sara de Las Heras i Jordi Salas.

La majoria d’aliments per a infants menors de tres anys que es comercialitzen a l’Estat espanyol són de baixa qualitat nutricional i no compleix amb els estàndards que marca l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Així ho indica un estudi liderat per la Universitat Rovira i Virgili (URV) juntament amb l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i el CIBER d’Obesitat i Nutrició (CIBEROBN), que adverteix que aquests productes no haurien de ser promocionats per a la seva venda.

Per fer l’estudi, que s’ha publicat a l’European Journal of Pediatrics, s’han analitzat més de 800 productes entre els quals purés, làctics, snacks i begudes. L’equip investigador va detectar problemes nutricionals repetitius en aquests aliments, com un elevat contingut en sucres afegits -de forma freqüent a través de sucs concentrats-, baixa aportació calòrica i poca densitat energètica. A més, moltes de les etiquetes dels productes analitzats eren fruit d’estratègies de màrqueting que induïen a error perquè mostraven noms de productes confusos, com per exemple “vedella amb pastanaga”, en casos en què la vedella era un ingredient minoritariI. També van trobar envasos d’aliments amb missatges com “sense sucres afegits” i, fins i tot, amb afirmacions de salut poc fonamentades científicament.

“Molts d’aquests productes generen una falsa percepció de qualitat, quan en realitat no són adequats segons l’OMS per al desenvolupament saludable dels infants”, alerta Paulina Maria Leszczynska, primera autora de l’estudi.

“No podem permetre que els interessos comercials prevalguin sobre la salut infantil. És imprescindible comptar amb una normativa clara, vinculant i basada en evidències científiques que protegeixi la població més petita”, adverteix Nancy Babio, investigadora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i investigadora principal del projecte.


Normativa aturada

Actualment, la publicitat d’aliments a l’Estat espanyol es regeix pel Codi PAOS, un sistema d’autorregulació voluntària que no compta amb mecanismes sancionadors. L’any 2022 el Ministeri de Consum va proposar un Reial Decret per regular la publicitat d’aliments i begudes adreçats als infants, utilitzant els criteris de l’OMS com a base, però la tramitació del text continua bloquejada a l’espera de ser aprovada pel Consell de Ministres.

Davant d’aquests fets, l’equip investigador ha fet una crida al Govern espanyol perquè aprovi sense més demora el Reial Decret de regulació de la publicitat d’aliments infantils i prohibeixi la promoció de productes no adequats per a menors de 3 anys, especialment aquells amb excessos de sucre o afirmacions enganyoses.

El treball l’ha realitzat la dietista-nutricionista Paulina Maria Leszczyńska i l’equip investigador del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV Sara de las Heras-Delgado, Sangeetha Shyam, Jordi Salas-Salvadó i Nancy Babio, que també forma part de l’IISPV i el CIBEROBN. L’estudi ha comptat amb Diane Threapleton i Janet Cade, de la Universitat de Leeds, autores de l’eina Nutrient and Promotion Profile Model Calculator, utilitzada per avaluar el rendiment nutricional i promocional dels productes infantils segons el model de l’OMS.

Referència Bibliogràfica:
Leszczyńska PM, de Las Heras-Delgado S, Shyam S, Threapleton D, Cade J, Salas-Salvadó J, Babio N. Nutritional content and promotional practices of foods for infants and young children on the spanish market: a cross-sectional product evaluation. Eur J Pediatr. 2025 May 10;184(6):333. doi: 10.1007/s00431-025-06156-y. PMID: 40347273; PMCID: PMC12065749.